Een plek dat zelfs op doorreis voelt als thuiskomen. Een plek voor wereldreizigers om zich terug te trekken, te ontspannen en op te laden voor het avontuur dat komen gaat. De KLM Crown Lounge is een ware reis door Nederland. Het ademt Nederland en KLM met meubilair dat de polder, de zee, de lucht en de stad simuleert. Dit alles is bereikt onder strenge veiligheidseisen vanuit Schiphol. Herjan vertelt ons meer over dit unieke project in de nieuwste editie van 5 vragen aan: KLM Crown Lounge!
Kan je ons wat meer vertellen over dit unieke project?
BigBrands heeft het meubilair mogen verzorgen in opdracht van concrete amsterdam. De KLM Crown Lounge bevindt zich in het hart van Schiphol, een van de meest complexe gebieden in Nederland. Tussen landende en opstijgende vliegtuigen hebben we in de nachtelijke uren dit project gerealiseerd. Het was een zeer complex, multidimensionaal project op het gebied van logistiek, veiligheid en elementair.
Wat waren de grootste uitdagingen?
De complexiteit van de locatie, de opdrachtgever, de veiligheidseisen en op logistiek gebied. Je kan niet slechts wat meubels neerzetten. Eerst moet alles op papier komen voor goedkeuring van Schiphol. Vervolgens moesten bestaande meubels onderhuids worden aangepast om ervoor te zorgen dat ze gecertificeerd waren voor gebruik op Schiphol. Hierbij kan je denken aan het wijzigen van stofferingen, het schuim en het binnenwerk.
Hoe is het proces verlopen?
We zijn in januari 2017 begonnen met het eerste contact en eind 2019 hebben we het laatste meubilair opgeleverd. Het project verliep in verschillende fases, want de lounge bleef open. Hierdoor moesten we in kleine hoeveelheden werken. In totaal hebben we met drie interne mensen en zes tot acht externe mensen dag en nacht hard gewerkt om van de KLM Crown Lounge een huiskamer te maken met aanzien in binnen- en buitenland.
Wat is belangrijk in de aanpak van een dergelijk project?
Een goede voorbereiding is het halve werk, maar je kan niet altijd alles voor zijn. De sleutel tot een succesvol project is juist het aanpassen naar de omstandigheden en zorgen dat je weerbaar bent voor eventuele ongeplande gebeurtenissen. BigBrands zorgt altijd voor voldoende capaciteit, zodat we een back-up hebben als iemand van onze mensen afwezig is. We garanderen altijd dat we kwaliteit nastreven en klanten niets merken van eventuele ongeplande gebeurtenissen. In essentie draait alles dus om goede voorbereiding en verwachtingsmanagement. Bij een project als deze waar zoveel partijen, afhankelijkheden en belangen van toepassing zijn verandert er altijd wel iets. Als je dat accepteert en daarmee kan omgaan kom je een heel eind.
Waar ben je trots op?
Op het hele team en alle betrokkenen die zich volledig hebben ingezet om met z’n allen tot een mooi eindresultaat te komen. Verder ben ik trots dat we het ontwerp van Concrete Amsterdam volledig in stand hebben kunnen houden met de items, ondanks de strenge veiligheidseisen van Schiphol waar we ons aan moesten conformeren. Het eindresultaat is een unieke airport lounge voor KLM en heel Nederland waar wij als BigBrands meer dan trots op zijn!
Lees meer blogs
-
HAVE A MERRY CHRISTMAS: Dé hotspots voor een onvergetelijke decembermaand
12 december 2022
Donkere dagen, lichtjes die de stad verlichten en warme, knusse plekken. De decembermaand, een favoriet van velen. Het staat in het teken van goed eten, gezelligheid en samenzijn. Waar kan je dit beter doen dan op een plek die volledig ingericht is voor het beleven van geluksmomenten? Een goed restaurant, een leuke bar of wegdromen […]
lees meer -
Ontmoet Dennis, onze Head of Operations & Finance!
08 augustus 2022
Grenzen verleggen, brede interesses, ontspannen met veel gezelligheid en altijd jezelf uitdagen. Dennis gaat in het leven graag voor het maximale en neemt niet genoegen met minder dan een tien. Sinds 1 april versterkt hij het team van BigBrands als onze Head of Operations & Finance. Wie is Dennis en waar houdt hij zich mee […]
lees meer -
BigBrands: verleden, heden en toekomst
21 april 2022
Herjan staat al bijna tien jaar aan het roer van BigBrands. Welke lessen heeft hij geleerd in deze tijd? Waar is hij het meest trots op en wat had hij van tevoren nooit kunnen bedenken? Maar we kijken ook vooruit naar de toekomst en de trends in de markt. Wat speelt er en op welke […]
lees meer -
VERWATER HQ | Een uitdagend project in de Rotterdamse Haven
13 april 2022
Vijf verdiepingen in een kantoorgebouw bij de Heijplaat in de haven van Rotterdam. Een project dat zich kenmerkt door grote uitdagingen door de grootte van het meubilair. Hoe pak je dit aan en hoe zorg je ervoor dat alles vlekkeloos verloopt? Projectmanager Yara vertelt ons meer over dit project. Lees mee voor een kijkje achter […]
lees meer